måndag 3 december 2007

Kvinnligt företagande

Snart blir det att sticka iväg till ett halvdagsseminarium om kvinnligt företagande som också pågår under morgondagen. Jag ska få lära mig mer om allt i från finansieringsfrågor med affärsänglar till att det kommer forskare från tex. Harvard som kommer att berätta om hur man på bästa sätt kan skapa förutsättningar för kvinnliga tillväxtföretag.

Det kanske är så att det inte finns så stora skillnader mellan manligt och kvinnligt företagande, det ska jag ta reda på. Det jag märker när jag är ute och talar med alla dem som arbetar med företagarfrågor är att kvinnor verkar vara mer försiktiga när det kommer till entreprenörskap. Oftast handlar det om en större oro för ekonomi och att låna pengar. Det verkar också vara vanligare med att kvinnor samarbetar i större grupper, kluster, för att söka stöd och samverkan mellan varandra. Men som sagt, det ska bli mycket intressant att delta på ESBRI - Institutet för entreprenörskaps- och småföretagarforskning.

Inga kommentarer: