måndag 3 december 2007

SNS

Imorse var det då dags att diskutera det virtuella samhället. Jag som nästan aldrig är sen hade i god tid tagit mig till Jacobsgatan 18. Men jag hittade ingen ingång och samma tid som seminariet började, 08.00, letade jag förtvivlat efter en dörr som det stod SNS på. Det visade sig sen att det var Jakosbergsgatan 18 så det blev till att springa dit. Men en kvart senare var jag där och kunde delta i tid på diskussionen.

Boken som är skriven av framtidsforskaren Bengt Wahlström kan jag rekommendera varmt för alla som är intresserade av hur sociala nätverk som Facebook, hur open source lösningar påverkar företag och hur virtuella världar som Second Life påverkar kultur osv. Jag hann med att reflektera lite över hur politiken nu anpassar sig till det virtuella. Tex. spådde jag att vi kommer att förlägga mycket av presskonferenser i Second Life, att vi har interna provval på nätet, att det kommer att ske en partiledarutfrågning i samarbete med tex. TV4 och You Tube och att mycket av personvalskampanjerna och partikampanjerna kommer att förläggas på nätet. Jag varnade också för de sk. medborgarjournalisterna som kommer att dyka upp allt mer och som i praktiken består av partibetalda bloggare som bara har till uppgift att leta smuts och skandaler. Detta förekommer redan idag.

Olle Wästberg på Svenska Institutet berättade om deras satsningar på bland annat Second Life och hur de nu planerar svenskundervisning och att man kan beställa kokböcker med svensk mat på Svenska ambassaden i Second Life. Jag har tyvärr ingen Avatar än (Second Life karaktär) men Olle Wästberg berättade att han först hade skapat en lång, smärt yngling med rufsigt blont hår, men att hans anställda nu sett till att hans Avatar blev något förändrad:-) Oavsett så blir jag stolt över att Sverige nu ligger i framkant av tekniken, även i det virtuella samhället.

Inga kommentarer: