onsdag 12 december 2007

Halleluja moment!

I morse hade jag möjlighet att få lyssna till Al Gore i riksdagen. Jag och Sofia Arkelsten var nästan först på plats och fick de bästa platserna längst fram av dem som inte var reserverade. Al Gore strålade, han var så bra att jag flera gånger fick gåshud på armarna. Vilken talare, vilken politiker! Gore liknande jorden som ett barn som har feber och att vi måste lyssna till experterna som talar om vikten av att minska koldioxidutsläppen. Han varnade också för att polariserna som nu smälter lagrar lika mycket koldioxid som nu finns i luften och att temperaturen riskerar att höjas dramatiskt om detta frigörs.

Al Gore sägs vara betydligt bättre nu än när han var aktiv politiker och jag tror att det ligger i att han nu kan vara mer frispråkig och också engagera sig i de frågor han brinner för. Oavsett vad man anser om hans film så har han bidragit till att lyfta upp miljöfrågorna på agendan. Han har en förmåga att få gehör hos världens ledare och med tanke på hans karisma, patos och engagemang är jag övetygad om att han om någon kommer att få med sig världens länder för en bättre miljö för alla.

Inga kommentarer: