torsdag 7 juni 2007

Seminariet

Det var glädjande att det kom riktigt riktigt många för att vara ett utskottseminarium idag. Trots värmen så lyckades våra medverkande i panelen formulera tänkvärda tankar om hur vi kan öka sysselsättningen bland unga. Vi berörde bland annat:

Behovet av lärlingsutbildning samt att inte misslyckas denna gång. Tydligen har Sverige haft ca 10 försök att införa lärlingsutbildningar tidigare men inget av dem har funkat.

Öka entreprenörskapet i högre utbildning så att fler startar eget

Forma politiken efter insikten att jobberfarenhet efterfrågas mer än studier, med detta inte sagt att unga inte ska studera vidare.

Det sades mycket mer men nu är klockan snart midnatt och jag har lovat mig själv att försöka att gå och lägga mig tidigare än vad jag gjort den senaste tiden. Men, jag kan verkligen rekommendera en träff med Eva, Jonas eller Raymond som om ni vill diskutera smarta idéer för att minska arbetslösheten bland unga.

Inga kommentarer: