torsdag 15 mars 2007

Kvinnor kan

Debatten är avslutad. Alla partier var rörande överens om KomTeks betydelse och sen fanns det givetvis nyanskillnader. Jag förde fram vikten av entreprenörskap i skolan och att värdet av kunskap blir mindre och värdet av idéer ökar.

Sen slängde jag in en brandfackla i debatten som fick socialdemokraten och folkpartisten till attack. Jag sa att jag var kritisk till flickgrupper med argumentet att det är fel att kvinnor enbart samlar sig med kvinnor, det behövs dynamik och då behövs det också män! Om tanken är att skydda flickorna från pojkarna blir det ju problematiskt eftersom de knappast kommer att kunna undvika männen när de ska ut i arbetslivet. Efter lite mothugg om att tjejer blir förtryckta avslutade jag med att berätta om mina erfarenheter som är att de flesta kvinnor jag känner brukar säga att det är så mycket enklare att arbeta med män. Med kvinnor blir det ofta skitsnack och knivhugg i ryggen.

Jag tror att det ligger en del i det, att vi kvinnor är dåliga på att stötta varandra och backa upp. Vi måste hålla ihop och inte falla i fällan att det enbart finns en viss kvot av kvinnor på varje post - och den ska vi konkurrera om. Kvinnor är ibland varandras värsta fiender. Om vi börjar nätverka och stötta varandra och inte se varandra som hot skulle vi kvinnor komma fram betydligt snabbare. Det kanske därför som det går så sakta när det rör kvinnlig representation i styrelser osv.

Inga kommentarer: