tisdag 20 mars 2007

Debattmaraton avslutat

Eftermiddagen tillbringade jag på en konferens om hur vi kan öka rörligheten på arbetsmarknaden och vilka krav som ställs på framtidens ledare. Det var två separata diskussioner och den senare - om arbetsmarknadspolitiken - förde jag med en vänsterpartist och en sosse.

Det är rätt lustigt hur socialdemokraterna oroas över tryggheten på arbetsmarknaden och att de fortfarande talar om arbetsmarknadspolitiska åtgärder och inte jobb. Jag förde fram åsikten att trygghet handlar om att vara i arbete och inte i arbetslöshet och ska vi prata om rörlighet så måste vi ha arbeten att röra oss till. Det låter ibland som att vi fortfarande är i en lågkonjunktur men nu finns efterfrågan på arbetsmarknaden och då handlar det om jobb som ska förmedlas - inte AMS-program.

Det var en riktigt spännande dag som inkluderade diskussioner om socialförsäkringar, företagshälsovårdens roll, arbetsrätt och framtidens arbetsmarknad och ledarskap. Vi fick ta den av en oerhört spännande föredragning av Bengt Wahlström, framtidsforskare och omvärldsanalytiker. Honom vill jag se mer av!

Fredrick Federley (c) och Ulf Zetterstedt från Transportgruppen bidrog cckså till många intressanta idéer och uppslag.

Nu ska jag se dokumentären om Persson (ni kan inte se det men jag gnuggar händerna medan jag skrev detta)

Inga kommentarer: