lördag 3 februari 2007

samlingar

Svenskar är ett samlande folk, detta fick jag uppleva när jag bestökte Nordiska Museets utställning om storsamlare. Jag spanade in Jan Eliassons (ja, den Eliasson) samling av förstoringsglas. Det var en exklusiv samling och ett förstoringsglas hade han inhandlat i Vatikanen. Det var fler samlingar som hade kopplingar dit. I en klippdocksamling fanns påven med som klippdocka. Vissa saker var mer bisarra, som fiskesamlingen som innehöll en vobbler utformad som en afrikan som satt i en tunna, inte helt pk. Jag fick dock stor nostalgi över luktsuddgummisamlingen och jag har själv ägt en hel del av de som visades. Roligast var nog tuggummisamlingen som bland annat innehöll tuggummin som såg ut som cd-skivor med titlar som "Gums N´Roses" med låten "Chewin on heavens door" eller vad sägs om "Rolling tounges". Bissart.

Inga kommentarer: