lördag 3 februari 2007

Helgdagar

Jag läste att arbetsgivarorganisationen Almega föreslagit att helgdagarna ska avskaffas. Den frågan har jag också drivit både i SVT Debatt och i GP för ett par år sedan. Det är utmärkt om varje svensk skulle få förfoga säg 10-14 röda dagar som vi får använda som vi önskar. Muslimer skulle kunna vara lediga över högtider i islam, ateister skulle kunna välja att fira Europadag eller födelsedag och kristna skulle fortfarande ha möjlighet att vara lediga på kristna högtider. Sverige skulle också tjäna på detta eftersom affärerna skulle kunna ha öppet jämt oavsett högtid.

Ju fler människor med utländsk bakgrund som flyttar hit desto naturligare är att vi accepterar att det finns andra högtider än kristna. Själv skulle jag nog fortfarande vara ledig över jul men jag är inte säker på att jag nödvändigtvis skulle fira de andra högtiderna. Det skulle också vara roligt att få möjlighet att få vara med i firandet av andra religiösa högtidsdagar som till exempel Aid al-fitr.

Inga kommentarer: