onsdag 21 februari 2007

Jamaica mon!

Är hemma ikväll i ett desperat försök att bli kvitt förkylningen. När jag frusen tittar ut genom fönstret längtar jag till sol och värme och passar därför på att dela med mig av ett restips. Jag läste i Guardians restips om staden Accompong på Jamaica. Området kallas för en nation i nationen och har inget polisväsende eftersom de inte har någon kriminalitet. Boende vittnar om ett rån som enda brott de senaste 250 åren.

Britterna och en grupp slavar skrev på ett fredsavtal 1739 som gav slavarna ett delvis inflytande över regionen, som gäller än idag. Staden styrs av en folkvald överste.

Staden ligger i Cockpit Country där du kan hitta platser med namn som "Me No Sen You No Come" och "Land of Lookbehind", "Wait-a-Bit" och "Quick Step". För att komma till staden åker du också genom en annan stad "Maggotty in St Elizabeth parish" som kan översättas till "Fluglarver i St Elizabeth- hålan"

Nämnde jag att de inte har några skatter? Kan vara värt ett besök!

Inga kommentarer: