fredag 9 februari 2007

Det mest fasansfulla

Det var en vanlig tisdag för lite mer än ett år sedan. Klockan hade passerat tio på kvällen när Caroline knöt ihop soppåsen och gick ut på gården för att slänga den. Två män i 25-årsåldern bad henne om hjälp med att putta på bilen. Istället fick hon en jacka över huvudet. Männen överföll och våldtog henne och dumpade henne sedan på en parkeringsplats. Hon hittades timmar senare av polisen, nära sin bostad i Hammarby sjöstad i Stockholm. Våldtäktsmännen greps aldrig men för Caroline blev livet aldrig mer detsamma. Hon genomgick en djup personlig kris och har idag helt engagerat sig i arbetet för att hjälpa andra våldsutsatta kvinnor vid sidan av jobbet i butik.

Idag är Caroline kampanjgeneral för Vita bandet. Jag träffade henne idag. Vi har träffats tidigare när vi deltog i SVT:s debattprogram Argument i höstas.

Stundtals har det varit förrvirrande att sitta i riksdagen när det är så många frågor som ska behandlas. Idag fick jag insikt om det jag egentligen visste innerst inne. Jag vet varför jag drevs av att komma in i riksdagen. Jag vet varför jag sitter här nu. Jag ska göra allt i min makt för att minska våldtäkterna. Våldtäktsfrågan var en av mina huvudfrågor inför valet. Det berör mig, det gör mig stundtals sömnlös om nätterna. Det driver mig. Det finns ingenting som kommer att få mig att sluta engagera mig i dessa brott.

Därför är jag så innerligt glad att det finns fler som tar kampen mot våldtäkter. Caroline vill inte bli betraktad som ett offer. Hon är stark. Starkare än de flesta. Hon behöver dock hjälp. Trots stöd från tusentals människor och många som har erbjudit sin hjälp driver hon sin verksamhet på egen hand. Hon väntar på det 90-konto som har tagit lång tid att få och tills dess att hon får det har hon ett bankkontonummer. Caroline håller också föredrag, kontakta henne och lyssna på hennes historia.

Det finns många vita band som säljs lite överallt, men det är inte säkert att pengarna går direkt in till Carolines verksamhet eftersom det kan gå till andra lovvärda organisationers verksamhet som säljer bandet.

Du som vill stödja Carolines verksamhet, köp vita bandet eller bidra med mer på BankGiro-kontot 5886-5478. Sprid gärna hennes hemsideadress också: www.willcommunication.se

Kampen har börjat!

Inga kommentarer: