måndag 15 januari 2007

Sverige behöver telemarketing!


Idag har jag besökt företaget Silentium där jag fick ett varmt välkomnande av företagets medarbetare.
Företaget verkar inom främst telemarketing och är marknadsledande i Sverige.
Callcenterbranschen möts ofta av nedlåtande kommentarer, inte minst från ledande s-politiker. Faktum är att branschen är något Sverige istället bör lyfta fram. Tjänsterna utvecklas nu mot mer kvalificerade erbjudanden, som försäljning av försäkringar och ekonomisk rådgivning. Många av arbetstillfällena ligger i glesbygdsområden med hög arbetslöshet. Callcenter branschen sysselsätter idag cirka 100 000 människor men förväntas växa mer under de kommande åren, om de får rätt förutsättningar.
Jag var där ända till kvällen och fick möjlighet att lyssna på hur telefonförsäljarna arbetade och blev grymt imponerad av deras skicklighet. Det är klart att det finns företag som inte är seriösa i branchen. Men, branschen arbetar efter etiska riktlinjer och är för både NIX-register som strikta regler för verksamma företag. Därför bör ingen sosse ha anledning att uttala sig negativt om callcenter branschen. Det är ett slag i ansiktet på dem som arbetar med telemarketing. Fler bör inse att det rör sig om riktiga tjänstejobb som blir allt mer kvalificerade. De som förespråkar att hela Sverige ska leva bör vara särskilt angelägna om dessa tjänster.
Besöket passade också utmärkt eftersom 2005 års marknadsföringsutredning i dag överlämnade sitt slutbetänkande Telefonförsäljning (SOU 2007:1) till statsrådet Nyamko Sabuni. Förhoppningsvis tar Sabuni till sig Sveriges Callcenterförenings (SCCF) åsikter rörande betänkandet.
Tack till bland andra Johan, Stefan och Gregor för en riktigt intressant dag!

Inga kommentarer: