måndag 15 januari 2007

Kommentarer på dagens nyhetsskörd

Läs gärna mitt inlägg i Svenskan idag som replikerar på alla dem som fortfarande tror att regeringens förändringar av arbetsmarknaden syftar till att skapa utanförsskap.

Dagens kanske mest positiva nyhet är att allt fler gymnasieungdomar väljer entreprenörsskap som tillval på gymnasiet. Totalt driver 13.888 gymnasieelever detta läsår ett UF-företag vilket är ett rekord sedan starten för 27 år sedan. I dag driver 13 procent av alla gymnasieungdomar ett UF-företag. Men, i Norge är motsvarande siffra 23 procent. Jag tycker att Maud Olofsson bör resa dit och se hur Sverige kan bli än bättre på entreprenörskap bland unga. Vi behöver fler kreativa människor som startar och driver företag och jag tycker att det är synd att inte fler skolor har entreprenörskap på schemat. En dag ska jag också starta eget företag!

Förövrigt har nu Saddams halvbror Barzan Ibrahim al-Tikriti och den före detta domaren Awad Hamad al-Bandar nu avrättats. Jag beklagar dödstraffen och jag hade hoppats att de internationella protesterna skulle ge gehör, men icke. Nästa gång behöver de internationella protesterna komma långt tidigare i rättsprocessen för att få till stånd rättvisa straff som inte inkluderar avrättningar.

Inga kommentarer: