onsdag 10 januari 2007

Lyssna på Skatteverket

Jag trodde aldrig jag skulle säga det men jag tycker att Skatteverket har sunda idéer!, iallafall dess generaldirektör Mats Sjöstrand.

Skattebefria barnvakten och gör det billigare för privatpersoner att köpa tjänster. Det är välbehövliga förslag till ändringar i ett land där svartjobben är en viktig del och uppgår till omkring 120 miljarder kronor årligen! Skatteverket förespråkar också i sitt förslag både så kallade Rotavdrag och Rutavdrag. De föreslår också att fribeloppet bör avskaffas.

"Reglerna ska betraktas som schyssta och legitima", menade Sjöstrand. Jag kan inte annat än hålla med.

Principiellt anser jag dock att det är fel att staten går in och pekar ut brancher som ska få skattelättnader medan andra inte får dessa. Men hellre några skattesänkningar än inga alls.

PS: Det var tur att arbetsmarknadsministern lovat att rätta till det faktum att nystartsjobben ska gälla även för föräldralediga arbetslösa, något som inte är fallet idag.

Inga kommentarer: