torsdag 7 februari 2008

Heja Björklund

Vilken eftermiddag, först tandläkarbesök och lagning och sen blir jag uppraggad av en påtänd fransman i gamla stan :-)

Det är annars positivt att Björklund nu presenterar fler betygssteg i den nya gymnasieskolan. Jag är en av dem som drabbades av det nuvarande och vet att ett starkt G, VG eller MVG inte syns i betygen och att det snedvrider betygssättningen. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av Björklund hittills, han klarar debatterna föredömligt, han står för en handlingskraftig politisk vilja och han talar enkelt, rakt och tydligt. Jag finner mig ofta sitta och nicka instämmande när han talar och det är ett gott tecken på att han ändå berör.

Sen är det välkommet att den nya gymnasieskolan också innebär att statusen på yrkesutbildningar kommer att höjas. Idag sker stora pensionsavgångar inom hantverksyrkena och lärlingsprogrammet kommer att kunna erbjuda kompetenta ungdomar som kan gå direkt i arbete efter avslutade studier och praktik.

Patricia Kimondo på företaget Lärarförmedlarna har många kloka synpunkter på hur skolan kan förbättras, läs hennes blogg och om företaget på www.lararformedlarna.se

Inga kommentarer: