torsdag 17 januari 2008

Torsdag

Började dagen med ett planeringsmöte inför en nordisk samling i sommar för unga parlamentariker som jag och Tomas Tobé kommer att vara delaktiga i. Sommaren verkar avlägsen men vi är snart där, tiden går fortare för varje år.

Sitter nu och förbereder ett seminarium i eftermiddag där jag ska medverka tillsammans med Karin Pilsäter. Det är SEB och Företagarförbundet som presenterar en rapport om småföretagares villkor och drivkrafter och jag kommer att bland annat att lyfta upp vikten av att småföretagare inte behandlas som en homogen grupp. Olika företagare har olika drivkrafter och vi måste ha respekt för att det inte alltid handlar om att öka tillväxt eller personal. Vissa ser eget företagande som alternativ till anställning, då måste vi skapa incitament för att dessa ska fortsätta driva företag. Jag är övertygad om att inkomstskattesänkningarna för näringsinkomster är viktiga för dem som vill driva företag i liten skala. För andra, som vill växa, kan det handla om allt i från riskkapital till exportlån.

Däremellan ska jag också träffa Samhalls VD och inleda en diskussion som kommer att pågå under våren om funktionshindrades tillträde på arbetsmarknaden. En fullspäckad dag således med stor fokus på företagande och arbetsmarknad.

Inga kommentarer: