måndag 7 januari 2008

Mr or Mrs President

Jag har under julledigheten sett det mesta som visats på TV och det är mycket tack vare TV8 som jag inte är helt fördummad nuförtiden. Såg sent i går ett intressant program om vikten av partikonvent inför amerikanska presidentval och hur demokraterna respektive republikanerna lägger ner stor möda på att skapa rätt känsla, rätt manér och att övervinna varandra på antalet kända talare, vimplar, ballonger etc. Har en känsla av att vi i Sverige ligger rätt långt efter när det rör strategiska utformningar av partistämmor och konvent.

Det slår mig också hur svenska medier ensidigt rapporterar om det amerikanska primärvalen. Man skulle lätt kunna tro att valet står mellan Obama och Clinton, men just nej...det finns ett litet annat parti som de verkar ha glömt. Republikanerna!

På TV sänds långa intervjuserier om Clintons väg till makten eller om Obamas mormor i Kenya. Men inget sägs om de republikanska motsvarigheterna. Inte konstigt att svenskarna blir så chockade varje gång en republikan vinner... "Var kom han i från? "Vem är han?" Nu förväntar jag mig ett fiolackompanjerat inslag om Rudys hjälteinsatser efter den 11 september OCH om hans eventuella hundvalpar, gulliga fastrar eller liknande.

Inga kommentarer: