fredag 7 december 2007

Fredag

Imorse var det stopp på röda linjen, men jag hann precis i tid för att tala för den grupp av norska politiker som är här på besök. Jag berättade bland annat om att kvinnor driver företag i mindre utsträckning, att vi har mindre besparingar, arbetar mer oavlönat hemma och har mindre sparkapital på banken jämfört med män och att detta leder till att vi måste arbeta mer.

När jag berättade om hushållsnära tjänster gick gruppen verkligen i gång och jag blev inbjuden till att tala på deras årskongress (tror jag att det var) till våren för att berätta om varför hushållsnära tjänster gynnar jämställdheten samt om vår regerings satsningar på området. Det är viktigt att berätta både vad som hände inom näring - med kvinnligt företagande, och inom jämställdhetsdepartementet - med handlingsplanen mot mäns våld mot kvinnor. För även om dessa frågor är splittrade på olika departement behövs det en samlad bild. Det försöker jag jobba för, just nu finns det tex. två olika broschyrer vilket inte är helt lyckat. Jag skulle vilja se en samlad som heter "Regeringens jämställdhetssatsningar".

Idag ska jag annars ska jag träffa Stockholms småföretagscentrum igen samt komplettera handlingsplanen mot våldtäkter med de inskickade synpunkterna. Det behövs enbart ett eller högst två möten till innan jag tror att vi är redo att presentera planen.

Ikväll blir det bio, jag vill se American Gangster. SF har börjat ta betalt för reservationer på sin hemsida vilket jag upptäckte av en slump eftersom det står rätt finstilt i informationen.

Inga kommentarer: