fredag 30 november 2007

Nyföretagarcentrum

På eftermiddagen har jag idag besökt Nyföretagarcentrum i Stockholm och Anna som driver verksamheten. Verksamheten bygger på rådgivning och stöd med att ta fram affärsplaner och gå från idé till startat företag.

6000 personliga rådgivningar sker varje år och 1500 företag har under förra året startats varav 60% startades av kvinnor. Nyföretagarcentrum har enbart sex anställda så resultatet är imponerande!

Verksamheten bedrivs utan vinstintresse med insatser från näringsliv, organisationer och myndigheter. 83% överlever efter tre år, att jämföra med rikssnittet där drygt hälften överlever.

Här gör de saker rätt! Nu har de fått en del medel från näringsdepartementets satsning på kvinnor men jag hoppas att departementet ser till resultat av tillsatta medel och inte bara tittar på hur mycket varje suddgummi har kostat. För jag är övertygad om att Nyföretagarcentrum är best practise på området och att de kommer att leverera bäst resultat.

Nyföretagarcentrum kan göra mer men det fattas pengar, framförallt från näringslivet. Därför hoppas de få fler sponsorer som kan bidra till att forma framtidens entreprenörer. Jag ska göra vad jag kan för att uppmärksamma deras verksamhet.

Inga kommentarer: