fredag 5 oktober 2007

Morgon med P1

Varje morgon lyssnar jag på P1 morgon. Det är min första dos av politik. För mig ungefär lika viktigt som kaffe. Det får mig att sätta igång, att hinna bli upprörd, glad eller fundersam innan jag har satt foten i riksdagshuset. Då får man fart eftersom det finns så mycket att förändra, förbättra eller kommunicera och det är bara tre år kvar. Men jag hoppas att det blir längre. Hillevi Engström imponerade i debatten mot Bodström i morse till exempel då det debatterades människohandel.

Efter P1 morgon lyssnar jag på Ring P1. Då får människor i alla åldrar ringa in till Tomas Tengby och Teppas Fogelberg och tycka till. Det gör de kan jag säga.

Mer eller mindre tokiga inlägg blandas med kloka, välargumenterade inlägg om allt i från miljöförstöring, bistånd till arbetsmarknadspolitik. Jag tycker att Ring P1 ger en fingervisning om hur opinionen ser ut och det är en rätt viktig kanal som tål att lyssnas till.

Imorse ringde en kvinna in om problemet med att arbetsgivare tvingas kompensera med att betala in full tjänstepension om de anställer en äldre som inte har med sig hel tjänstepension sedan tidigare. Det gör att många drar sig för att anställa äldre. Visst är det så och hon fick mig att direkt sätta upp frågan på min "att göra lista" under dagen. Jag ska se om regeringen har planer för denna regel som faktiskt försvårar för äldre att bli anställda.

Det behövs således inte bara några dyra lobbyister för att påverka. Det räcker med att ringa in till radion.

Inga kommentarer: