onsdag 17 oktober 2007

Alternativet? 20 miljarder i höjda skatter!

Idag började dagen med partiledardebatt där Jan Björklund debuterade. Jag upplevde debatten som mycket underhållande och det blir tydligt hur socialdemokraterna har gett löften i sin budget som de inte har pengar till.

S budgetmotion väntas jämfört med BP 08 bidra till:

· cirka 60 000 färre sysselsatta
· cirka 20 000 fler arbetslösa
· cirka 1 procent lägre BNP
· cirka som 20 mdr lägre finansiellt sparande per år och
· att skatterna höjs med över 20 miljarder mdr jämfört med BP08.

Sen kan jag tycka att det är synd att Mona Sahlin som säger sig värna småföretagen helt avvisar den sänkning av arbetsgivaravgifterna som sker för en stor del sektorer nästa år. Anställda inom tex. restaurangsektorn får en reducerad arbetsgivaravgift från 32 till 10 %. Det betyder mycket för en bransch där det finns en utbredd svart marknad.

Idag fick jag också möjlighet att träffa 55 glada elever från Stockholms Fria Gymnasium och självfallet delade jag ut mitt mobilnummer och mail. Det var ett tag sedan jag gick i skolan så därför är jag glad om de sen kontaktar mig för att berätta vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Ikväll blir det att förbereda sig inför debatten på fredag för imorgon har jag ingen tid alls...

Inga kommentarer: