torsdag 20 september 2007

Reflektioner under påverkan av jetlag

Besöket på danska arbetsmiljöverket var helt klart intressant. Jag är en sådan person som är beredd att omvärdera mina åsikter om jag får kloka invändningar och argument. Idag blev jag mer positiv till smiley systemet när det rör företag och verksamheter med bra respektive sämre arbetsmiljö. Det handlar om att det är arbetsmiljöverket som efter omfattande granskningar sätter ut en glad respektive sur gubbe på deras egna hemsida. Således handlade det inte om att företagen själva skulle skylta med gubbarna. Trots att många var skeptiska från en början hyllar i dag myndigheten reformen som en av de viktigaste genom tiderna.

Annars har dagen präglats av budgeten, såklart. Mestadels har fokus legat på arbetsmarknadsområdet. Vi bör komma i håg att i dagens system kan den som arbetar halvtid och är deltidsarbetslös få ersättning så länge som 6 år. Eftersom det är möjligt att återkvalificera sig genom att arbeta deltid är det i vissa fall möjligt att erhålla ersättning vid deltidsarbetslöshet i upp till 18 år.

Så kan det givetvis inte fortsätta. Att så många har haft ersättning under så många år är ett underbetyg till samhällets möjlighet att få arbetslösa in i arbete. När vi nu ger deltidsarbetslösa möjlighet att omfattas av nystartsjobb, ökar möjligheten för individuell hjälp och nyfriskjobb finns det all anledning för att de deltidsarbetslösa ska komma i arbete betydligt tidigare. Och kom i håg att det handlar om 75 ERSÄTTNINGSDAGAR och inte dagar. Det innebär att den som jobbar 80% kan få ersättning i 75 veckor.

Sitter på hotellrummet i Malmö med Idol i bakgrunden. Själv fick jag låtsas vara lite Idol i Japan då jag sjöng karaoke. Insåg att TV-reklam skiljer sig avsevärt mellan Sverige och Japan. Många företag som försöker marknadsföra sina produkter med samma manér på den japanska marknaden som i Europa har gått på stora nitar. Budskapen funkar inte och miljonreklamfilmerna slängs i papperskorgen. Istället handlar det om budskap som "Den här skrivaren är bra - köp den"

Eller...Person A "Åh, vad din telefon är fin. Person B "Åh tack, du kan köpa den på X Store för 999 kronor" Jag undrar hur deras politiska kommunikation inför valet ser ut?

Inga kommentarer: