tisdag 18 september 2007

Japan sista dagen

Det är med dubbla känslor jag kan konstatera att det är sista kvällen i Tokyo. På ett sätt vill jag nu hem efter nästan en månad utomlands men samtidigt har både jag och Tomas förälskat oss i Tokyos pulserande liv.

Vi har lärt oss en hel del under den här resan. Inte minst Japans betydelse från ett ekonomiskt perspektiv. Landets ekonomi är större än resten av hela Asien och det finns all anledning att Sverige lägger större tyngd och fokus på Japan som exportmarknad.

Igår träffade vi Anders Pentelius, VD på Alfa Laval i Japan. Han gav oss värdefulla insikter om hur det är att verka på den japanska marknaden. Företaget har funnits i Japan sedan 80 år så de om några bör ha god insikt om landet. Anders var också mycket insatt i det vardagliga livet för den japanska familjen samt vad som nu sker när landet ska välja en ny premiärminister.

Under dagen har vi annars besökt både Ambassaden, Invest in Sweden Agency och träffat dem som arbetat med Swedish Style. Sverige ligger top of mind när det rör design och därför finns det all anledning att satsa på turism, design och upplevelseindustri.

Jag har klarat mig rätt hyfsat trots att knappt någon behärskar engelska. Inför resan skrev jag ut lite olika resetips från nätet och jag tror att det var Ica Kuriren eller om det var När och Fjärran som hade med en kort reseparlör. Där stod hur man skulle säga tack, hur mycket kostar det osv. Av ca fem livsviktiga fraser var följande med " Jag skulle vilja beställa en stor stark tack"...Jo man tackar:-)

Inga kommentarer: