onsdag 6 juni 2007

konferens och onödig fokusering

Hannover
Nyss hemkommen från Hannover. Det visade sig vara en mycket intressant konferens som kretsade kring hur vi kan öka entreprenörskap inom EU och vilken roll som sociala företag som Basta kan spela. Sociala företag är företag som inte har vinst som främsta syfte utan det kan till exempel handla om att rehabilitera och få tillbaka före detta missbrukare på arbetsmarknaden. Jag knöt många intressanta kontakter och redan på tisdag ska jag hälsa på ett socialt företag i Göteborg. Flera bad mig framföra behovet av att sociala företag och kooperativ också inkluderas i Lissabonstrategin. I många andra EU-länder är sociala företag vanligt förekommande och vi har mycket att lära från best practise inom EU. Jag valde bland annat att följa frågan om hur vi kan arbeta med mikrolån för dem som vill starta egna företag men som har finansiella svårigheter och står långt ifrån arbetsmarknaden.

Var finns logiken svt?
När jag såg på SVTs nyhetssändning ikväll slog det mig att de ägnar 10 % av sin rapportering om G8 mötet och vad Bush och Merkel sa om fortsättningen på Kyoto och 90 % till att intervjua och hänga med kidsen som bara är där för att bråka. De missar att analysera vad Bush uttalanden kan innebära för en internationell överenskommelse på miljöområdet och väljer istället att intervjua huliganer som "vill säga nej till globaliseringen". Inte konstigt att unga bråkstakar som söker uppmärksamhet genom våld tar sig till toppmöten för att få uppmärksamhet genom att slå sönder andras egendom. Så meningslöst och så irrelevant....

Inga kommentarer: