torsdag 24 maj 2007

Våldtäkterna

Jag är glad över den uppmärksamhet som våldtäktsbrotten har fått dessa dagar. Jag kräks över att personer som uppenbarligen har våldtagit kvinnor klarar sig undan straff.

Det behövs så många insatser. Bland annat att kommunernas ansvar för behandling av unga sexualförbrytare skärps men jag bli mer och mer övertygad om att det behövs en lagändring.

I Norge, Storbrittanien och på Irland har de skarpare lagtexter än i Sverige. Jag tycker att vi allvarligt bör fundera på att införa ett krav på samtycke i lagtexten så att det blir tydligt att ett nej är ett nej!. Vi bör också se över möjligheten till en oaktsamhetsparagraf som innebär att en gärningsman inte kan skylla ifrån sig att han inte förstod att kvinnan som sparkade och gjorde motstånd inte ville ha sex trots att hon skrek nej.

Jag tror att det kan göra skillnad även om det måste till betydligt mer. Det blir iallafall mer förståeligt för allmänheten som idag tar sig för pannan när nej fortfarande ses som ja i rättssalen.

Inga kommentarer: