fredag 20 april 2007

Länsförbundsstämma

Idag och imorgon är det förbundsstämma i Stockholms stad. Gunnar Hökmark ska vara ordförande och jag vice.

Det är lite klurigt att hantera kontrapropositionsvoteringar (omröstningar om motförslag) så jag har läst igenom en bok från 1961 (den kostade 1 krona på den tiden) om att vara ordförande och leda sammanträden.

Boken börjar med att ge råd hur en ordförande ska vara. Här kommer några smakprov på vad som står

En ordförande bör ha följande:

Fysiska egenskaper: hälsa, kraft och spänst.
Moraliska egenskaper: ...takt och värdighet..
Tro

Jag skrev också en motion till stämman som föreslog att barnbidragen ska inkomstprövas så att de som är förmögna inte ska få bidrag. Jag skulle kunna tänka mig ett system där vi har extra skattelättnader för dem med barn.

Förbundsstyrelsen vill avslå min motion med en rätt lam motivering om att föräldrar med barn ska ha rätt till bidrag. Jag får se till att driva frågan i riksdagen istället för jag känner flera höginkomsttagare som menar att de inte har behov av en tusenlapp i månaden för deras barn, de tjänar nämligen så bra ändå.

Staten skulle också spara miljarder på att de med de allra högsta inkomsterna inte får barnbidrag för det har jag låtit RUT (Riksdagens Utredningsinsitut) räkna på.

Inga kommentarer: