torsdag 12 april 2007

Jobbgarantin för unga

Jag vill kommentera regeringens PM avseende den jobbgaranti som införs för ungdomar mellan 16 och 24 år från och med den 1 december 2007.

Jobbgarantin ersätter ungdomsinsatserna kommunala ungdomsprogram (KUP) och ungdomsgarantin (UG), som avskaffas. Ungdomar omfattas av jobbgarantin vid tre månaders inskrivningstid hos arbetsförmedlingen.

Bakgrunden är mellan åren 2001 och 2006 ökade antalet programdeltagare i åldern 18 till 24 år från knappt 17 000 till drygt 23 000. Sammantaget ökade den totala ungdomsarbetslösheten från 55 000 till 94 000 ungdomar under den här perioden.

Ungdomar blir oftare arbetslösa men perioderna i arbetslöshet för dessa brukar å andra sidan var kortare jämfört med dem som är över 24 år. Den genomsnittliga tiden som den unge är inskriven hos arbetsförmedlingen var cirka 7 månader under 2006.

Jobbgarantin startar med en inledande period med intensifierat stöd till och uppföljning av den unges arbetssökande. Efter den inledande perioden bör det aktiva matchningsarbetet kombineras med förstärkta insatser som kan vara praktik eller utbildning.

Den som avvisar en anvisning till jobbgarantin har inte rätt till arbetslöshetsersättning vid fortsatt arbetslöshet och kan således inte få ersättning i stället för att delta i jobbgarantin.
Ogiltig frånvaro eller annan misskötsamhet inom jobbgarantin bör medföra sanktioner enligt regler jämförbara med dem som gäller vid deltagande i aktivitetsgarantin.

Arbetslöshetsersättningen trappas ner efter 100 dagar i jobbgarantin. Då har den unge först haft 80% ersättning i tre månader så skillnaden är inte så stor som vissa hävdar. Det handlar om en nedtrappning för unga från 80% till 70% efter 166 dagar jämfört med 200 dagar för de över 25 år.

Unga befinner sig i en mer gynnsam situation på arbetsmarknaden. De är arbetslösa kortare, de efterfrågas mer än äldre och de har alla förutsättningar att ta arbete. Därför är det också rimligt att kraven är högre för de yngre så jag har inga problem att motivera de förändringar vi nu gör. I Danmark ställer de liknande krav på unga och jag tycker att det är hög tid att vi också gör det i Sverige.

I juni kommer proppen som jag ansvarar för från moderaternas sida.

2 kommentarer:

surtant sa...

Jag är inte lika lycklig över jobbgaratin som vissa andra. Men istället för att göra en jätte lång kommentar här så länkar jag till min blogg och ett inlägg där istället.

http://surtant.blogspot.com/2007/04/ungdomar-arbetsfrmedlingen-och-praktik.html

Anna König Jerlmyr sa...

Hej Surtant,

Tack för ditt inlägg. Jag håller faktiskt med dig om att vissa praktikanter innebär en riktigt stor belastning för dem som tar emot dem. Det blir ofta mer jobb än tvärtom, vilket skulle vara tanken med praktikanter.

Därför hoppas jag att de flesta unga får arbete inom tre månader.Men det kanske vore klokt att de får någon form av civilt meritvärde att använda i sin jobbsökning om de sköter sig eller att de tvingas redovisa referenser. Då kanske fler gör bättre ifrån sig. Men jag hör vad du säger och jag har fått fler liknande signaler. Ska fundera på hur vi kan förbättra situationen....

Gillar din bild förresten, härligt med glam. I like!