måndag 5 mars 2007

PA nya PK?

Vilken härlig morgon. Det känns i luften att det är vår. Jag gick med snabba steg från bussen till riksdagen. Massor att göra men bara roliga saker. Dessa tre mötesfria dagar ska jag främst ägna åt att förbereda frågorna inför våldtäktsseminariet och kommunala rikskonferensen. Jag har aldrig varit moderator tidigare men jag hoppas att det ska gå bra.

Jag vill delge två bra artiklar jag hann med att läsa under morgonen. Dels kolumnen i SvD om WalMart. Företaget som grundades av entreprenören Sam Walton och som idag omsätter lika mycket som Sveriges BNP. Företaget är också ett utmärkt exempel på när näringslivet ger tillbaka. WalMart ligger nu på en välgörenhetstakt av 150 000 kronor i timmen, dygnet runt, året om.

Den andra artikeln är skriven av Ayesha Quraishi, entreprenör, artist och medgrundare av Blatteförmedlingen. Hon skriver i tidningen Arbetsmarknaden att hon vill förändra begreppet arbetslös. Iställer föredrar hon ordet PA, Potentiell Arbetskraft. PA indikerar direkt ett behov hos den som vill anställa, och fyller en själv med känslan av att man är en möjlighet istället för någon "lös" person, skriver hon. Hon har en stor poäng. Ordvalet kanske inte resulterar i några banbrytande förändringar men det är lite som synen på glaset, halvtomt eller halvfyllt.

Inga kommentarer: