fredag 16 mars 2007

Möte med de riktiga frihetskämparna!

Vi kan tala om vikten av frihet. Men idag träffade jag de riktiga frihetskämparna. De som dagligen riskerar sin framtid för frihet och demokrati. Jag talar om den grupp av unga oppositionspolitiker från Vitryssland som jag hade lunchmöte med.

Diktatorn Lukasjenka styr allt. Det finns ingen möjlighet att ta del av oberoende och fria medier. Det är förbjudet att kampanja från oppositionen och de riskerar att närsomhelst fängslas av KGB och i värsta fall försvinna eller skickas till fångläger.

Vi i riksdagens grupp som arbetar för ett fritt och demokratiskt Vitryssland ska göra allt vad vi kan för att hjälpa dem. Jag kände att jag måste berätta för dem om att jag har den djupaste respekt för deras kamp och vi är många som vill hjälpa till. De blev också väldigt glada över att höra att regeringen beslutat att införa en ambassad i Vitryssland. Men det är i slutändan dessa ungdomar som står längst ut på barrikaderna och riskerar deras liv. På söndag planerar de en stor manifestation och jag hoppas att svenska medier och beslutsfattare uppmärksammar detta.

Inga kommentarer: