tisdag 27 februari 2007

Rapport från soffan

Klockan är 22 snart och jag är precis hemkommen från ett styrelsemöte med moderaterna i Vasastan, den största moderatföreningen i Stockholm. Det är bra att vara aktiv i en förening eftersom jag får möjlighet att kampanja och fokusera på lokala frågor. Idag blev jag utsedd till utbildningsansvarig, den första aktiviteten tänkte jag skulle vara en artikel- och insändarutbildning.

Annars har dagen innehållit möte med arbetsmarknadsutskottet där vi diskuterade Grönboken från EU om arbetsrätt. Tanken är att Sverige nu ska debattera och diskutera EU frågor i riksdagen. Grönboken syftar till att lyfta frågeställningar om hur vi kan skapa en modern och flexibel arbetsrätt. Vi kommer att debattera frågan i kammaren och som det ser ut nu kommer utskottet att lämna ett enigt uttalande om att arbetsrättsfrågor främst bör hanteras nationellt.

Vi hade också riksdagsgrupp där min kollega Henrik von Sydow höll en utmärkt föredragning om grundlagsutredningen som innehåller oerhört intressanta delar. Varje tisdag har vi också pub som vi turas om att ansvara för. Idag var det ledamöter från Östergötland som var värdar och serverade öl och ost från trakten. Allt till självkostnadspris.

Imorgon blir det att gå upp tidigt för att träffa arbetsmarknadsministern och hans stab. Vi har möjlighet att ställa frågor och jag kommer att uppmärksamma behovet av arbetsmarknadspolitiska utbildningar inom bygg. Det finns nämligen ett skriande behov av arbetskraft i byggbranschen och trots att arbetsförmedlingarna nu söker arbetskraft utomlands räcker det inte. Det finns också många som har kunskaper men som saknar intyg, därför behövs det också satsas på validering. Behoven kommer knappast att minska, ta beslutet om Norra Länken till exempel. Det kommer att kräva arbetskraft.

Inga kommentarer: