torsdag 1 februari 2007

Internat

Nedan ser ni bilder på statsministern och partisekreterare Per Schlingmann. Båda medverkade på det internat som arrangerades för den moderata riksdagsgruppen samt för de anställda. Det fanns också statssekreterare och ministrar på plats. Jag är glad att statsråden ändå alltid tar sig tid att träffa oss i riksdagen. Varje tisdag medverkar till exempel statsministern vid våra riksdagsgrupper och det är värdefullt. Jag hann också byta några ord med honom efter middagen, då jag berättade om den köttchock jag ska uppleva i kväll (restaurang i Vasastan) kött till förrätt och kött till huvudrätt och nej, det blir inte kött till efterrätt)

Även om programmet på dagarna är tufft och genomarbetat så är det en skön, avslappnad stämning på kvällen. Vi politiker talar inte enbart i termer av "jag instämmer till fullo med föregående talares inlägg om huruvida vi ska initiera en översyn...osv." Det är snarare så att ju mer vi lär känna varandra ju mer talas det om hur det är att vara från barnen så många dagar om man är ledamot utanför Stockholm, eller om vad vi sett på Tv eller om förhållanden. Det är ungefär samma saker som vi pratar om som jag gör med mina vänner. Det vill säga att trots att dagarna kan vara fulla av livlig politisk debatt och stringenta retoriska inlägg finns det också samtal om vad vi upplever varje dag som i de flesta andra fikarum i Sverige. Det är inte märkvärdigt alls och det ska heller inte vara märkvärdigt. Vi är ju människor vi också:-)

Inga kommentarer: