lördag 10 februari 2007

Kultur i form av konst och melodifestival

Bilderna är från en fransk performance grupp som består av en konstnär, en poet och en man som dansar och sjunger. Poeten läser dikter inspirerad av ord som finns på papperen på golvet. Den andra mannen målar medan den tredje mannen rullar runt på golvet och sjunger. Poeten sa att "I don´t know Sweden but I know Ikea". Vi bevittnade dem i en timme som var den tiden som deras performance tog. Jag gillade verkligen deras tavlor som tar sin utgångspunkt i att människan ska gå sin egen väg och inte lyssna på kollektivet. Individen i centrum således, ett tankesätt som givetvis tilltalade mig mycket.
Jag blev uppbjuden att dansa också under "the perfomance" och oj vad jag dansade, det känns kul att ha varit delaktig i skapandet av konst. Det var en underbar upplevelse.
Från en kultur till en annan. Ikväll blir det melodifestivaltittande med vännerna Anna och Martin. Jag förstår inte kritiken mot Luuk, jag tyckte att han var strålande förra helgen. Speciellt hans dans och sångnummer. Hoppas att han inte nedslås av kritiken utan fortsätter att göra sin grej. Ikväll ska det bli intressant att bevittna Regina Lund men jag har ingen favorit i kvällens startfält. Kom också ihåg att begreppet kultur fastställs hos betraktaren, det finns således ingen "fin" eller "ful" kultur. Det är upp till dig att bestämma!


Inga kommentarer: