fredag 26 januari 2007

Äntligen fredag


Äntligen hemma igen efter en händelserik arbetsdag. Jag fick idag möjligheten att lyssna på två tidigare ministrar från Bolivia och Venezuela. De berättade om situationen som blir allt mer allvarlig, särskilt i Venezuela där Hugo Chávez fortsätter sitt marxistiska korståg. Det är helt klart att det internationella samfundet måste agera för problemen med Chávez berör inte enbart latinamerika. Venezuela har stora oljetillgångar och dess allierade Iran likaså. Tillsammans utgör de ett stort hot mot stora delar av världen och det finns all anledning att öka fokus på diktatorn från Venezuela. Visste du förresten att Chávez, som inte alls är så omtyckt i sitt eget land som många påstår, har förbjudit slamrande med kastruller och grytor. Anledningen är att befolkningen har visat sitt missnöje genom att slamra högljutt med grytor och kastruller vid diktatorns tal. Straffet är fängelse upp till tre år. Missnöjet blir allt större och nyligen sänktes lönerna för anställda i offentlig sektor samtidigt som de höjer oljepriserna.
Efter seminariet fick jag personligen samtala med dem båda och vi har sagt att vi kommer att fortsätta att hålla kontakt.


Erik var också på besök under dagen och fick följa med och se hur jag arbetar. Det är roligt med besök. I går fick jag också besök från moderaterna i City och Vasastan. Även om huvuddelen av det jag brukar berätta berör riksdagens arbete börjar jag också lära mig allt mer om byggnaden och riksdagens historia. Varje besökgrupp ställer alltid någon fråga jag inte kan besvara. Igår var det två, dels en som frågade om varför det fattas en våning i en av hissarna samt en annan fråga om varför det finns en könummermaskin i ett hörn i taket på riksdagens undre plan. Jag lovar att jag ska undersöka detta närmare. Efter besöket var jag tvungen att snabbt svida om till mer festlig outfit som ni kan se på bilden. Sen blev det lyckat party på MTV:s 25 års fest som Peter, en tidigare kollega och numera chef på MTV hade varit snäll och bjudit in mig till. Jag umgicks där med bland annat Karin, en tidigare granne och Susanne, tidigare kollega på Hill and Knowlton. På festen spelade bland annat Weeping Willows och jag kunde konstatera att en ny danstrend har kommit. Rn´b tiden är över och nu är det en ny typ av stelare dans som verkar tagit över. Säkert som reaktion på "shake that thing" eran. Jag ska se till att snart gå ut och öva.

Hann ikväll med en after work öl med vännerna Sofia och Katharina på Lokal. Expressen kom förbi och vi fick svara på frågor om flirtar på jobbet.





Inga kommentarer: