tisdag 30 januari 2007

Liberala gruppen sammanträder

Idag har jag varit på språng mellan möten hela dagen, som tur var hade jag 20 minuter över till lunch. Jag och min moderata riksdagskollega Christian Holm hade möte om den Vitryssland-förening vi i dag har startat upp för riksdagsledamöter. Syftet är att verka för ett fritt och demokratiskt Vitryssland och vi kommer att kunna se fram mot ett antal besök och seminarier under året.
I kväll var det också starten för Liberala Nätverket som arrangerades av Annie Johansson (c) och Fredrick Federley i samarbete med Timbro och Prime PR. Ulrika Fors (se bild ovan), företagare från Estland var oerhört intressant och gav många kloka inlägg om Estlands system. Framförallt berörde hon fördelarna med platt skatt. Jag anser såklart att platt skatt har många fördelar, inte minst därför att det gör att skatterna blir synliga för medborgarna och att systemet är enkelt. Däremot är jag inte övertygad om att det är rätt väg för Sverige, inte minst därför att nivån för den platta skatten riskerar att bli väldigt hög vid ett socialdemokratiskt styre. Det viktiga är dock att det blir tydligt hur mycket vi svenskar betalar in i skatt och att vi samtidigt vet vad vi betalar för. Det är alltså lika viktigt att veta vad vi får ut av skattepengarna som att veta hur mycket vi betalar in. Det som behövs är lägre skatter, framförallt för medelklassen där de flesta tyvärr inte har några besparingar alls på banken.
Det är skönt att ta del av idédebatt, däremot får jag ibland känslan att vissa nyliberaler aldrig kommer att bli nöjda med vad vi i Alliansen än gör i riksdag och regering. De kommer alltid att tycka att vi inte gör tillräckligt. Visst är det lätt att stå vid sidan av och bara kritisera och glömma att det nu regeringen gör, till exempel jobbavdraget, är mer vad som har hänt på skattesänkarfronten på mycket länge. Med detta inte sagt att vi kan göra mer, och vi ska göra mer i riksdag och regering för att öka friheten och självbestämmandet för människor.
Förändringar tar också tid, visst går det att kräva på DN-Debatt men det är knappast det mest effektiva om man vill förändra en fråga internt.
Nu ska jag svara på några mail och sen blir det efterlängtat sömn...

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst var det kul och ett bra initiativ!

bloggade om det här: http://tinnitussans.blogspot.com/2007/01/btska-rummet.html