tisdag 29 januari 2008

Sörmland

Besöket i Sörmlandskommunerna var lärorikt och intressant eftersom vi fick möjlighet att besöka kommuner som skiljer sig åt när det rör befolkningstillväxt, sysselsättning, integrationsarbete och företagstillväxt. Landshövdingen Bo Könberg och hans medarbetare guidade utskottet genom länet med relevant och proffsig information under bussturerna. Ett gemensamt budskap från kommunernas sida var behovet av Ostlänken.

Ett av de mest intressanta besöken var på stålverket i Oxelösund där vi fick möjlighet att studera produktionsprocessen. När jag såg stålet, elden och maskinerna på verket gick tankarna till "När världen skälvde" och för en stund kände jag mig som Dagny:-)

Ikväll efter riksdagsgruppen besökte jag Public Service på Stampen i Gamla Stan där Magnus Andersson från CUF och Veronika Palm (s) från riksdagen debatterade hyresmarknaden. Jag fick med mig en del häpnadsväckande men användbara citat från Veronika Palm. Bland annat att hon ansåg att en väl fungerande hyresmarknad (och det bästa exemplet hon kunde lyfta fram) innebar att tanten från förorten boende i hyresrätt kunde få en hyresrätt inne i stan, men först efter att hon blivit änka och efter 50 år!

Jo tack, det är just de 50 åriga köerna som symboliserat socialdemokratisk bostadspolitik genom åren.

Inga kommentarer: