måndag 5 november 2007

Jobzone

Idag har jag träffat företaget Jobzone i Solna som bland annat arbetar med rekryteringar. Vi diskuterade givetvis problemen kring a-kassa och bemanningsföretag men också hur de får in cv från arbetslösa som uppenbarligen inte vill ha jobbet. Så här kan det stå "Hej jag heter Peter Karlsson, jag har ingen erfarenhet som skulle passa ert företag men min arbetsförmedling vill att jag ska söka det här jobbet". Det är inte klokt! Förhoppningsvis kommer en tydligare matchning att innebära att det blir fler motiverade ansökningar.

Dagen har annars bara rullat på i full fart. Kvällen ägnar jag till att träffa kvinnliga företagare och jag har också talat med Mats som driver cateringverksamhet. Han är med i Aktuellt i kväll där han bland annat ska tala om behovet av att se över momsen för cateringföretag.

Problemet är att när en person beställer catering för mat så är det 12 % moms, men vill personen även ha serveringspersonal så belastas inte bara personalkostnaden med 25% utan också maten. Så självfallet blir det då vanligt att folk beställer mat via cateringföretag och så anlitar de svart serveringspersonal. Detta har jag motionerat om och jag hoppas att man lyssnar till dessa uppenbara krångligheter.

Inga kommentarer: