måndag 19 november 2007

Akademikerförmedling

Inser att jag inte bloggat på ett par dagar men jag har haft ledigt även från bloggande. I fredags var jag och besökte Akademikerförmedlingen i Göteborg. Jag är glad över att se att de har lyckats. Förmedlingen är ett samarbete mellan bland annat Jusek, Naturvetarförbundet, Salus Ansvar och Manpower m.fl

Bakgrunden till att de startade var missnöjet med arbetsförmedlingens service till akademiker och istället satsar de nu själva på att förmedla jobb till arbetslösa men också till dem som vill byta jobb. Akademikerförmedlingen finns i Malmö, Linköping och Göteborg, Luleå och Umeå och kommer också att startas upp i Stockholm i januari.

Av den estimerade årskvoten hade 80% redan anmält sig efter tre månader (sommarmånader dessutom) så det finns ingen tvekan om att efterfrågan är stor.

För de fackliga förbunden är detta ett sätt att ge medlemsnytta till sina medlemmar och för Manpower och Salus Ansvar finns det givetvis affärsmöjligheter. Men, den stora vinsten är för de akademiker som idag sitter på sina jobb och som vill vidare eller för dem som idag går arbetslösa. I denna satsning finns en bred enighet att det är bra med rörlighet, eftersom man vet att mycket av dagens stora sjukskrivningstal har att göra med missnöje på arbetsplatsen.

Jag hoppas att Akademikerförmedlingen i framtiden också kan ta del av de statliga medlen från AMS för att förmedla till exempel långtidsarbetslösa akademiker. Vi jobbar på det!

Inga kommentarer: