måndag 15 oktober 2007

Ungdomsarbetslöshet

På fredag blir det debatt om sexualbrottslagen. Peter Eriksson som initierat debatten, slår sig för bröstet när han menar att mp är det enda parti som har en agenda för att motverka våldtäkter (ha!) Men han är inte ens där. Däremot är jag där, och Beatrice Ask..och Thomas Bodström.

Idag sitter jag och förbereder mig inför veckan, det kommer att bli fullt upp. Imorgon är det öppen utfrågning av utskottet och på onsdag börjar behandlingen av regeringens förslag till jobbgaranti för unga. Det som är viktigt att komma i håg är att socialdemokraterna har fel när de säger att gruppen långtidsarbetslösa ungdomar har växt det senaste året. Det är nämligen tvärtom eftersom regeringen nu räknar in långtidsarbetslösa unga i åtgärder i gruppen arbetslösa. Öppet långtidsarbetslös eller arbetslös deltagare i ett arbetsmarknadspolitiskt program – du är lika fullt långtidsarbetslös i båda fallen.

Tittar vi på total arbetslöshet, dvs. öppen + program, ser det riktigt bra ut för ungdomar. Den totala arbetslösheten har minskat med ca 23 000 personer på ett år.

Nu klockan 13 blir jag intervjuad med anledning av att jag och Luciano (s) har inbjudit till ett seminarium på riksdagen om invandrare och entreprenörskap. Läs gärna mer på http://www.nybyggare.nu/

Såg förresten att det bara är två som anmält sig under rubriken integration under den allmänna debatten i veckan, båda är moderater.

Inga kommentarer: