torsdag 25 oktober 2007

Politik är roligt!

Nu sitter jag här ensam på mitt våningsplan i riksdagshuset. Alla moderater har dragit till partistämman. Jag längtar dit! Det närmaste jag kom var att lyssna till statsministerns tal på SVT24. Eftersom jag ska på volontärutbildningen ikväll åker jag med 06.30 tåget till Gävle under morgondagen.

Politik är inte ett arbete, det är inte heller ett fritidsintresse utan det är en livsstil. Bland det roligaste som finns är att möta andra politiskt aktiva som också vill se mer frihet och mindre regleringar. För att inte glömma alla samtal i korridorerna när man ser människor man inte träffat på länge.

Vad är det man behöver till en partistämma? Låt mig nämna några saker:

- Första och viktigaste, vässade argument om det ska bli debatt
- Visitkort, ofta hinner man inte säga mer än ett par ord men om man har ett visitkort kan man enas om att höras efteråt
- Ett leende, är man sur och på dåligt humör har man inget där att göra eftersom stämman också handlar om att mingla och träffa trevliga kollegor och ingen vinner en debatt med ilska
- Minst tio olika svar på frågan "Hej, hur är det?"
- Minst tio olika öppningsfraser när man möter någon man inte sett på länge som "Vilken rolig slips du har!" (det är något med moderaterna och roliga/konstiga slipsar)
- Inbjudan till fördrink inför partimiddagen, brukar i regel vara ålder, geografi eller hotellanknytet
-En trubadur. Moderaterna har massor av män med gitarrer. Efter middagen brukar man kunna leta upp en trubadur som sjunger roliga och småelaka sånger och då stämmer vi alla upp i allsång

Men framförallt handlar det om att ta del av debatten och diskussionerna och uppmuntra andra som gjort något bra. Jag lovar att bildblogga från stämman.

1 kommentar:

KakanH sa...

Det är samma när man träffar andra likasinnande. Alltid trevligt, roligt och "gött". Skönt att slippa för en stund försvara sin åsikt benhårt, dom flesta tycker ju ganska lika iaf. ;)
Ha det så bra. Ska bli kul att se alla slippsarna. :)