tisdag 30 oktober 2007

Nybyggare

Hallunda var intressant. Jag mötte flera som hade intresse att starta eget, vissa hade till och med tagit steget och fått F-skattesedel. Tyvärr står den svenska byråkratin i vägen. En kvinna vittnade om hur kommunens ansvariga under flera månader inte hört av sig om hennes tillstånd, den ansvariga satt i möten, i konferenser och var helt omöjlig att nå. Kvinnan jag talade med hade annars tagit fram alla fakta och underlag som behövdes för att hon skulle kunna starta en dagmamma- verksamhet. Hon hade också kundunderlag. I hennes fall var det inte pengar som behövdes, utan ett tillstånd.

Almi kunde tyvärr inte hjälpa den man som hade betalningsanmärkning eftersom de inte beviljar lån till dem. Men senare mötte jag en kvinna som kunde ha hjälpt honom. Gunvor Engström, tidigare VD på Företagarna, lånar ut med ungefär samma ränta som Almi. Idag är hon VD på Bank2.

Jag träffade Gunvor på Bernadottebiblioteket på slottet när priset till Årets Nybyggare delades ut. Besim Akdogan var pristagaren som med enbart 10 000 i startkapital och som idag, efter sju år, har en verksamhet med 300 anställda. Omsorgshuset heter företaget och arbetar inom hemtjänstsektorn. Imorgon träffar jag honom på vårt seminarium som jag är med och anordnar.

Sen var det riksdagsgrupp. Skulle egentligen sen till KRIS som idag firar 10 år men hann inte dit. Nu ska jag kort gå igenom morgondagen.

Inga kommentarer: