söndag 15 juli 2007

Det finns ett liv efter Almedalen

Livet efter Almedalen är lugnt och skönt men jag måste erkänna att det känns lite tomt. Jag åkte direkt till landet ett par dagar och det behövdes efter att ha gått i säng 04.00 på torsdagsnatten. Dagarna var fullspäckade med seminarier och möten. Jag bokade också in nya möten under hösten.

Seminariet om mänskliga rättigheter och handel gick bra och jag nämnde bland annat vikten av samarbeten mellan politik, näringsliv och ideella organisationer. Vi har också FN:s initativ Global Compact där över 4 000 företag är med och har förbundit sig till socialt ansvar samt Kimberleyprocessen där 71 länder nu arbetar för en laglig handel med diamanter. Trots att Milton Friedman är mycket skeptisk till CSR (Corporate Social Responsibility) är jag övertygad om att det går att kombinera samhällsnytta med affärsnytta.

Det andra seminariet om avtalsförsäkringar på arbetsmarknadsområdet blev katastrof. Vi diskuterade bara kollektivavtalens vara eller icke vara och efter ett antal förlolämpningar mot Federley som också var med lämnade han lokalen. Jag stod kvar i en lokal där 99% av dem i publiken var socialdemokrater. Knappt ett ord avhandlades om avtalsföräkringar - och jag som hade läst på i flera dagar inför seminariet. Det som är mycket mycket intressant att notera är SACO:s framflyttning när det rör konfliktreglerna. Jag är väldigt glad att höra att de är beredda att diskutera hur den negativa föreningsfriheten skall kunna respekteras.

Jag blev också intervjuad av SACO:s tidning Akademix under veckan och ha möten med bland annat Jusek, Trygghetsrådet och SKB. Jag tror att SKB blev lite imponerade att jag är insatt i vad Clab 2 är:-)

Seriösa samtal kombinerades med mer sociala aktiviteter som mingel. Prime PR:s rosémingelparty var i särklass roligast och lockade över 300 per kväll. Sen måste jag erkänna att jag verkligen uppskattade Anders Borgs tal. Ok, han talade väldigt fort men 28 minuter är den perfekta längden för ett tal. Sen tyckte jag om att det var så mycket ideologi i talet. Det var länge sedan en högt uppsatt politiker talade om hur "frihet frigör människors kraft" osv. Det Anders gjorde var att tydliggjorde varför skattelättnader och valfrihet är så viktigt och det har jag längtat efter att höra. Vi kan inte bara rada upp alla förändringar regeringen har gjort eller planerar att göra utan vi har också ett ansvar att berätta om vilka idépolitiska strategier som ligger bakom. Jag hoppas att fler partiledare kan använda mer av frihetsbegreppet i sina tal framöver.

1 kommentar:

Per sa...

Friedman har ju överbevisats några gånger sedan det där inlägget i början av 70-talet. Senaste i Harvard Business Reviews artikel i höstas. Konkreta exempel på hållbart OCH lönsamt företagande i Sverige finner man för övrigt på bloggen CSR i Praktiken på http://csripraktiken.blogspot.com