torsdag 28 juni 2007

Hushållsnära tjänster

Idag praktiserar jag hos företaget Hemfrid och syftet är dels att prata med personalen om hur de upplever sitt arbete samt att jag är så trött på pigdebatten att jag vill själv testa hur de behandlas. Hemfrid gör dessutom mycket mer än bara städning, det kan till exempel handla om att åka hem till äldre och laga mat.

Klockan 09.00-12.00 städar jag tillsammans med Karin från Hemfrid

På måndag införs skatteavdrag som kan underlätta inte minst för många äldre i hemmet samt för familjer, ensamstående osv. som inte upplever att tiden räcker till.

Jag återkommer med rapport om vad jag tyckte

2 kommentarer:

Karl sa...

Det är ett hedersvärt initiativ som jag misstänker att få andra bland dina kollegor i riksdagen oavsett parti skulle få för sig att ta. Men du är ändå bara där för en dag och med en riksdagsledamots ersättning i bagaget. Du kan inte rimligtvis få en särskilt djupgående inblick i hur det är att leva med det jobbet med få eller inga ekonomiska möjligheter att ta sig vidare. Det blir lite som den gamla trudelutten "Common people". No offence.

Anna König Jerlmyr sa...

Hej,
Tusen tack för ditt inlägg!

Självklart så får jag inte någon djupgående bild men ändå, en dag med Carin gav mig betydligt mer än om jag inte hade gjort det. Hon hade gått från att arbeta i hemtjänsten till att arbeta med hushållsnära tjänster och hon var riktigt stolt över sitt arbete.

Hon berättade att hon nästan kände sig som en familjemedlem hos sina kunder och att hon kände ett stort ansvar och lojalitet mot dem hon arbetade för. Att bli kallad för piga kändes nedvärderande ansåg hon.

Jag vet att det finns säkert dem som behandlas illa men dem finner vi nog i den svarta sektorn.

Nu tar jag med mig det hon berättade och har som sagt lärt mig mer än att bara läsa om hushållsnära tjänster (tjänsterna är ju så mycket mer än bara städning