måndag 21 maj 2007

hoho, humor igen

Jag blir alltid på bra humör när jag läser roliga inlägg som detta från SVT Arguments blogg


2007-05-15
Sorry gumman, att jag är tvär...
Imorse ringde jag till fd landshövding Ulf Adelsohn för att försöka boka in honom till debatten om Fjollträsk ikväll. Han klargjorde att visst har norrlänningar fördomar mot Stockholmare och undrade vilka han skulle diskutera detta med. Då råkade jag säga att vi spelar in programmet i Umeå, varpå det något ovanliga svaret kom: Inte sätter jag mig på ett plan till Umeå. Halva dagen går ju åt... varför?”

Han kunde inte förstå vilka mediekåta personer som kunde tänka sig att ställa upp på det ideellt. Möjligtvis Anders Björk la han till efter en stund. När jag försökte förklara att SVT har en policy att sända program från olika delar av Sverige, inte bara Stockholm, kontrade han direkt. När han var med i ett program från Göteborg där alla gäster ändå kom från Stockholm, då åkte studioteamet dit istället och så låtsades man att de var i Göteborg. Så kan man väl göra, så länge tittaren tror att man sänder från Göteborg, tyckte Adelsohn. Att det vore att ljuga för tittaren verkade inte vara ett problem, och jag hade svårt att förstå om han verkligen menade det han sa eller om det var någon konstig humor Vid den här tidpunkten i samtalet förstod jag i alla fall att det är kört.

Det blir ingen Ulf Adelsohn i Argument ikväll. Mot slutet av samtalet ursäktade han sig: "Sorry gumman, att jag är så tvär...”
/Charlotte, researcher

Inga kommentarer: