fredag 13 april 2007

Sjukintyg

Och så är debatten i gång igen och jag tycker att den är underhållande. Det verkar vara helt tabu att säga som det är - att det är klart att arbetsgivare ska kunna kontrollera anställda som ofta är sjuka. Istället så fluffas argumentationen till om behovet av tidig rehabilitering. Det är väl bra med tidig rehab, all forskning stödjer den tesen. Men, visst måste det också kunna vara så att arbetsgivare som med blod, svett och tårar försöker att driva ett företag ska kunna ifrågasätta anställda som ofta är sjuka.

Jag talar av egen erfarenhet, det finns massor av exempel jag kan dra upp om tidigare kollegor som alltid var "sjuka" på måndagar eller som plötsligt blev "sjuka"dagen efter att jag vet att de hade varit ute och festat. Jag tror att fler sitter på liknande erfarenheter.

Det är ju inte så att syftet är att jaga dem som är sjuka ibland. Men hur ska en företagare kunna komma åt problem med anställda som ser sjukanmälan som flextid? Jag tycker att det är bra att möjligheten nu finns att granska vissa anställda som ofta är sjuka och jag är rätt säker på att det är få arbetsgivare som kommer att massgranska anställda såfort de blir sjuka.

Så tycker jag iallafall....

Inga kommentarer: