onsdag 25 april 2007

Porr



Visst är det en märklig uppställning på scenen? Hur som, jag är tillbaka på kontoret efter porrdebatt på Södertörn. Jag förde fram följande argument:

Vi kan inte lagstifta bort porr eller sexistisk reklam eftersom det strider mot yttrandefriheten och tryckfriheten samt att uppfattningen om vad som är sexistisk är godtyckligt.

Branschen kan däremot självsanera och självreglera sig vilket också sker idag. Vi har dels Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam samt Marknadsetiska rådet dit vi kan anmäla reklam som till exempel framställer män och kvinnor som rena sexobjekt.

Långsiktigt handlar det om en attitydförändring och då måste föräldrar och skola diskutera sexualitet med unga. Först då kan vi förändra beteenden och fördomar om att män och kvinnors sexualitet.

Porr har alltid funnits och kommer alltid att finnas och vi måste förhålla oss till detta. 99 % av svenska killar och 86% av våra flickor har sett porrfilm. Men, att tro att en lagstiftning om sexualisering av det offentliga rummet skulle hjälpa är inte realistiskt. Norge, Finland och Island har en tuffare lagstiftning än den svenska men vi kan inte se att konsumtionen av porr bland unga är lägre jämfört med Sverige.

Veronica Palm (s) menade att hon inte tror på lagstiftning samtidigt som hon har motionerat om att förbjuda porrbilarna i Stockholm. Alexander från Grön Ungdom trodde inte heller på lagstiftning men argumenterade samtidigt för ett förbud mot sexualisering av det offentliga rummet.

Jag undrar, vad innebär sexualisering av det offentliga rummet mer exakt? Ingen jag pratat med har kunnat ge mig ett bra svar på den frågan än så länge....

Hur som, det är klart att en del unga får en sjukt snedvriden bild av sexualitet genom porrfilm, men kommer vi verkligen att komma åt detta genom att censurera Internet och tidningar? Nej, det är genom att föräldrar, äldre syskon, lärare, ungdomsmottagningar osv. berättar om att det inte är ok att tjejer som är berusade och flirtiga ska sättas på utan att fråga om lov.

Vi konsumenter kan också välja att inte köpa produkter som framställer kvinnor eller män på ett sunkigt sätt. Företagen lyssnar mer på sina kunder än på politiker, kom ihåg det.

2 kommentarer:

LEO sa...

Kul! Jag var där, bra jobbat. Modigt att ställa upp på debatten :)

Anna König Jerlmyr sa...

Hej Leo,

Tack, vad glad jag blir!

Jag vill också tacka för ditt mail, det funkade inte att svara på den mailadressen jag fick men du ska veta att jag tycker att har väldigt väldigt kloka åsikter som jag tar till mig av...tack!