måndag 23 april 2007

Besök på arbetsförmedling

Idag har jag besökt arbetsförmedlingen i Farsta. Jag lär mig så mycket av mina besök. Förmedlingarna ser olika ut beroende på var de ligger och Farsta har två upptagningsområden, dels Farsta men också Vantör som har mycket problem med kriminalitet och droger.

Jag har mött driftiga, kunniga och engagerade människor som arbetar på förmedlingen och de använder sin fritid för att kartlägga företag i Farsta så att de kan öka kontakterna med arbetsgivarna. Men, det finns fortfarande stora problem. Inte minst när det rör en arbetsförmedlares arbetsdag, det är så lite tid som går till att matcha människor i arbete. De vill inget hellre än att förmedla arbete men det är så mycket inrapportering och jagande av personer som blankt struntar i att höra av sig till förmedlingen att det inte blir mycket tid över.

Jag tar med mig massor från besöket, det är tydligt att det känns mer positivt än för ett år sedan (enligt dem själva) men vi kan fortfarande underlätta för dem så att de kan fokusera på huvuduppdraget - att få människor i arbete. Det främsta önskemålet jag fick med mig var:

Förenkla!

Inga kommentarer: