tisdag 6 mars 2007

Svagheten för grafitti

Bloggar som fenomen diskuteras nu på SVT:s Argument.

Nästa vecka ska grafitti diskuteras i programmet. Det slår mig att bloggandet kanske har blivit vår tids grafitti? en arena att synas på och utrycka sina åsikter.

När det rör grafitti har jag gått från hårdnackad motståndare till hängivet fan. Förr kunde jag raljera över hur fult det var och hur det förstörde vår utomhusmiljö men idag uppskattar jag det som konst. Jag talar inte om rent klotter eller tags utan målningarna som för en tid finns uppe för att sen tas bort av sanerarna. Fortfarande finns problem för grafittimålarna att lagligt utföra sin konstform. Men, jag är helt övertygad om att vi är många 70- och 80-talister som om sådär 20-30 år kommer att bjuda över varandra för grafittiart på Bukowskis.

Men som sagt, det jag ser som konst kan andra se som skräp och det är helt ok.

3 kommentarer:

Edvin Alam sa...

Graffitimålningarna är fina, dock kanske dom borde fråga samt betala för sina spots?

Anna König Jerlmyr sa...

Absolut! Jag gillar inte att äganderätten kränks, så du har helt rätt.

Edvin Alam sa...

aah gosh nu läste jag omedvetet inte att du ifrågasatte problemet med om det är lagligt eller inte.

Men min syn på det hela är att man kan faktiskt börja smått, ha visningar i hemmet och på andra ställen. Dessutom så tror jag faktiskt att det finns en marknad för just graffiti, jag känner många som tycker att det är fint och att det piffar upp en del platser.