måndag 19 februari 2007

SVT morgon

Är rekordtidig på jobbet. Deltog i en debatt om fildelning på SVT morgon. Först tackade jag nej, jag var osäker på om jag mentalt just nu orkar med den anstormning av hatmail och trakasserier som brukar följa när vi som försvarar upphovsrätten uttalar oss. Det var ingen annan moderat som ville delta så jag ställde till sist upp.

I korthet tycker jag så här:
Den befintliga lagens effekter måste följas. Rättsväsendets resurser ska koncentreras för att jaga till exempel våldtäktsmän - inte enskilda fildelare. Men, jag står fortfarande upp för upphovsrätten även om det tär på. Däremot är jag inte främmande för att se över lagen eller att diskutera förändringar. Det kommer också en utredning till sommaren om att uppmuntra lagliga alternativ, detta är bra.

Grön Ungdoms Alexander Chamerlaind är en mycket sympatisk person och jag är glad att han var med i debatten, även om vi inte alltid tycker likadant.

Jag tar debatten, men idag går jag med tunga steg för jag vet vad som väntar. Telefonsamtal, hot och alla möjliga sorters trakasserier kommer att komma från dem som inte tar debatten på en saklig nivå. Det är synd att inte fler vågar komma ut och säga vad de tycker, jag vet ju att det finns massor av människor som håller med. Ibland är det tufft och ensamt att stå på barrikaden.

1 kommentar:

surtant sa...

Jag håller helt och fullt med dig om att det finns bättre sätt att använda våra resurser än att jaga fildelare. Och dom små enskilda fildelarna utgör ju inget större hot, utan det finns ju större bovar att ta sig an om nån nu måste stå syndabock för all fildelning.