måndag 12 februari 2007

Kristianstad

Jag är tillbaka i Stockholm efter en minst sagt hektiskt dag. Vi började med att träffa Handels imorse och jag måste säga att både jag och Tomas upplevde att det var ett möte med god ton. De var också självkritiska till sitt agerande gentemot Victoria. Hon upplevde att hon blivit hotat och att de sagt att de skulle "sänka hennes företag". Både jag och Tomas var tydliga med att vi är både oroade och kritiska till det samtalsklimat som vissa fackförbund använder.

Jag hade tidigare skrivit att Josefin Brink (v) uttalat "Maffiametoder? Jajamensan!" om fackets agerande, men hon pekade tydligen på de anställda fick skydd av människor med hundar för att ta sig till och från jobbet.

Hur som, när vi mötte Victoria i förmiddags berättade hon att hon inte hade något emot kollektivavtal i sig men var samtidigt oerhört kritisk till det bemötande hon fått.

Både jag och Tomas blev sen positivt överraskade när facket till sist bad om ursäkt för sitt agerande. Nu läser jag att hon inte skrev under frivilligt, detta var ny information men både jag och Tomas kommer att ha fortsatt kontakt med Victoria för att se hur allt fortlöper. Vi skickade under dagen ut ett par pressmeddelanden där vi var kritiska till den utveckling vi ser med småföretagare som upplever sig hotade av facket. Dessa läggs ut inom kort.

Det blev en hel del mediakontakter också, tyvärr gav TT inte hela bilden utan det lät nästan som vi var där i syfte att övertyga Victoria att skriva under. Vårt syfte var istället att få en samlad bild av läget och försöka förstå vad som ligger bakom utvecklingen vi ser med att allt fler småföretagare sätts i blockad.

Om vi får en utveckling med allt fler direkta konflikter mellan fack och arbetsgivare så kommer frågan att bli aktuell för oss politiker att diskutera. När Sverige har valt en modell där lagstiftarna tar ett steg åt sidan och ger ökat utrymme till parterna så har de ett stort ansvar. Ansvar förpliktigar.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Men snälla kära nån. Har du läst Josefins blogginlägg egentligen? Eller har du läst och inte förstått? Eller ljuger du medvetet för att det ska passa in i ditt inlägg?

Om man läser inlägget så kan man ju klart och tydligt se att det är arbetsgivarna som använder sig av maffiametoder och inte fackföreningen.

För att det ska framgå tydligt så citerar jag nedan ganska långt ur blogginlägget du åsyftar:

"I samband med högerns hatkampanj mot facket i samband med blockaden mot salladsbaren Wild´n Fresh i Göteborg har begreppet "Maffiametoder" använts filigt. Senast i morse av DN:s ledarskribent Hanne Kjöller i SVT:s tyckarpanel. Efter två besök hos blockadvakterna i Nacka är jag frestad att börja använda samma begrepp - fast inte om facket.

Utanför den gula byggnad där vårdföretaget har sitt kontor står varje dag två till tre kralliga män utposterade ackompanjerade av en stor schäferhund. Både männen och hunden blänger ilsket mot kommunalarna i sina röda jackor, och när någon av företagets anställda lämnar kontoret för att sätta sig i bilen och åka iväg på jobb eskorteras de av minst en man plus schäferhund.

- Tror de att ni ska ge er på de anställda och slå dem, eller vadå? Frågar jag en av blockadvakterna.
- Inte alls, de är rädda för att någon av de anställda ska prata med oss och tycka att vi har rätt. De har sagt åt oss att vi inte får dela material om kollektivavtal till personalen, svarar hon.

Se där. Beskyddarverksamhet med hund och allt. Det känns ganska maffia om ni frågar mig.

Och det fungerar. Kommunal har medlemmar på företaget, men de är så rädda för arbetsgivaren att de inte vågar käfta emot. I senaste numret av Nacka Värmdö Posten berättar en kommunalansluten anställd om varför: Arbetsgivaren har gjort väldigt klart att hon inte vill ha några fackliga anställda."

Så nu utgår jag från att du ser till att ända i ditt inlägg, i en kommentar erkänner ditt misstag och kanske i fortsättningen ordentligt läser det du hänvisar till.

vänligen med bestämt väljare från Skåne
Daniel

Anna König Jerlmyr sa...

Hej Daniel.

Jag ska rätta mitt inlägg så att det blir korrekt för givetvis ska det vara saklig och korrekt information som förs fram av båda parter.

Varma hälsningar,
Anna