måndag 12 februari 2007

Kristianstad

Jag är tillbaka i Stockholm efter en minst sagt hektiskt dag. Vi började med att träffa Handels imorse och jag måste säga att både jag och Tomas upplevde att det var ett möte med god ton. De var också självkritiska till sitt agerande gentemot Victoria. Hon upplevde att hon blivit hotat och att de sagt att de skulle "sänka hennes företag". Både jag och Tomas var tydliga med att vi är både oroade och kritiska till det samtalsklimat som vissa fackförbund använder.

Jag hade tidigare skrivit att Josefin Brink (v) uttalat "Maffiametoder? Jajamensan!" om fackets agerande, men hon pekade tydligen på de anställda fick skydd av människor med hundar för att ta sig till och från jobbet.

Hur som, när vi mötte Victoria i förmiddags berättade hon att hon inte hade något emot kollektivavtal i sig men var samtidigt oerhört kritisk till det bemötande hon fått.

Både jag och Tomas blev sen positivt överraskade när facket till sist bad om ursäkt för sitt agerande. Nu läser jag att hon inte skrev under frivilligt, detta var ny information men både jag och Tomas kommer att ha fortsatt kontakt med Victoria för att se hur allt fortlöper. Vi skickade under dagen ut ett par pressmeddelanden där vi var kritiska till den utveckling vi ser med småföretagare som upplever sig hotade av facket. Dessa läggs ut inom kort.

Det blev en hel del mediakontakter också, tyvärr gav TT inte hela bilden utan det lät nästan som vi var där i syfte att övertyga Victoria att skriva under. Vårt syfte var istället att få en samlad bild av läget och försöka förstå vad som ligger bakom utvecklingen vi ser med att allt fler småföretagare sätts i blockad.

Om vi får en utveckling med allt fler direkta konflikter mellan fack och arbetsgivare så kommer frågan att bli aktuell för oss politiker att diskutera. När Sverige har valt en modell där lagstiftarna tar ett steg åt sidan och ger ökat utrymme till parterna så har de ett stort ansvar. Ansvar förpliktigar.

1 kommentar:

Anna König Jerlmyr sa...

Hej Daniel.

Jag ska rätta mitt inlägg så att det blir korrekt för givetvis ska det vara saklig och korrekt information som förs fram av båda parter.

Varma hälsningar,
Anna