onsdag 3 januari 2007

Välkomna förändringar av arbetsrätten

3 januari och premiär för min nya blogg! Efter julfirande och nyårsfirande är jag nu tillbaka på kontoret för att kolla mail. Jag kan konstatera att det är fler än jag som bestämt sig för att ta det lugnt under mellandagarna för jag hade inte många intressanta mail i min inkorg.

Själv var jag i Bryssel för att fira nyår med mina vänner. Det var fantastiskt roliga dagar och jag fick njuta av den belgiska ölen, varav Stella är min klara favorit. På Nyårskvällen dansade vi loss på restuarang Belga Queen, ett ställe jag varmt rekommenderar om ni ska till Bryssel. Jag lämnade Bryssel med en betydligt mer positiv inställning till staden än tidigare.... men fortfarande, är det inte märkligt att en liten staty av en kissande pojke är den stora turistattraktionen i ett land som drabbats av pedofilskandaler?

Det är inte bara mailen som går på lågvarv. Det verkar vara nyhetstorka också, jag borde inte vara förvånad men hur mycket går det egentligen att skriva om Linda Rosing och Fadde?

I nyhetsskörden: Säsongsarbeten är räddade! När jag dagarna före jul debatterade arbetsmarknadsbudgeten med socialdemokraterna stod en efter en upp och försvarade säsongsarbetare och hur de skulle drabbas av det nya arbetsvillkoret i arbetslöshetsersättningen. Faktum är dock att säsongsarbetare inte skulle finnas kvar om det inte vore för att den nuvarande regeringen rivit upp socialdemokraternas tidigare förslag om förbud.

Regeringen vill också införa en längre tid för visstidsanställningar. I dag gäller 14 månader, men det kommer att förlängas till två år. Däremot ska den som har ett vikariat eller en annan visstidsanställning hos en och samma arbetsgivare i två år erbjudas en fast anställning. I dag krävs att man jobbat i tre år hos samma arbetsgivare. Ella Niia, ordförande för Hotell- och restaurangfacket rasar, men TCO:s ordförande Sture Nordh bör vara positiv eftersom han efterfrågat större flexibilitet på arbetsmarknaden.

Läste också på Realtid.se att den företagsamme Johan Skarborg, VD på bemanningsföretaget Academic Work ställt sig positiv till regeringens förslag om att slopa studerandevillkoret.
Jag citetar:

"Jag tycker att alla erfarenheter på arbetsmarknaden är bra erfarenheter. Kan detta göra att fler studenter kommer ut på arbetsmarknaden så tycker jag att det är bra. Jag är av den åsikten att ett jobb är bättre än inget jobb, oavsett om man kanske inte får jobba med det man utbildat sig till direkt. All arbetserfarenhet är värdefull sedan när man väl börjar söka jobb som man är utbildad till"

Hear Hear! Nu hoppas jag också att regeringen slopar fribeloppet, iallafall för lånedelen, så att fler studenter får incitament att arbeta under studietiden.

Inga kommentarer: